Program edukacji zdrowotnej
" Szkoły Promującej Zdrowie"
w Zespole Szkół w Gozdzie
w latach 2005/2008
Zadaniem szkoły , przy zmieniającej się w ogromnym tempie rzeczywistości , która przynosi stale nowe problemy społeczne, do rozwiązania których brakuje gotowych recept, jest promowanie zdrowia. Wprowadzenie ścieżek międzyprzedmiotowych, w tym edukacji prozdrowotnej z zawartymi treściami profilaktyki społecznej winno określić podstawowe obszary wychowania oraz możliwości realizowania zadań wychowawczych spójnie z procesem nauczania. Jednak aby profilaktyka była skuteczna nie może ograniczać się tylko do edukacji ale wymaga podjęcia przez szkołę innych działań, jak podejmowanie wczesnej interwencji, dostarczanie okazji do konstruktywnego spędzania czasu wolnego oraz wzorców alternatywnych form aktywności. Z tych zaleceń wynikała potrzeba wprowadzenia obowiązku tworzenia Szkolnego Programu Promującego zdrowie spójnego ze szkolnym programem profilaktycznym, wychowawczym, promującym zdrowie. Program skierowany jest do rodziców, uczniów i nauczycieli.
Plan pracy nad opracowaniem programu
1.Zespół Szkół w Gozdzie decyzją Rady Pedagogicznej w październiku
przystąpił do Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
2.Powołanie szkolnego zespołu promocji zdrowia.
3.Diagnoza środowiska szkoły, wyłonienie priorytetowych problemów
szkoły oraz przygotowanie planu działania.
4.Opracowanie szczegółowego planu działania i zadań do realizacji.
5.Szkoleniowe posiedzenie Rady Pedagogicznej dotyczące programu
edukacji zdrowotnej.
6.Zatwierdzenie szkolnego programu
7.Dokumentowanie działań związanych z promocja zdrowia.
8.Ewaluacja programu na koniec roku szkolnego.
Szkolny Zespół Promocji Zdrowia
mgr Beata Pieńkosz
Teodozja Grzyb
mgr Bożena Lipiec
mgr Jadwiga Szponder
PROGRAM EDUKACJI ZDROWOTNEJ
W ZESPOLE SZKÓŁ W GOZDZIE
Cele ogólne
- Wytwarzanie nawyków związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego,
- Wzbogacanie i pogłębianie wiedzy o własnym organizmie, zagrożeniach, czynnikach niszczących zdrowie,
- Unikanie zachowań ryzykownych i radzenia sobie w typowych sytuacjach życiowych,
- Rozszerzenie wiedzy i budzenia potrzeb ochrony środowiska
- Upowszechnianie i stosowanie nowego trendu w odżywianiu, kształtowanie świadomości w zakresie poprawy standardów żywienia,
Po przeprowadzeniu diagnozy wśród uczniów, nauczycieli, rodziców
niepokojącym zjawiskiem okazało się: złe nawyki żywieniowe, właściwe organizowanie czasu wolnego oraz bezpieczeństwo.
Problemy priorytetowe
- Kształtowanie właściwych nawyków higieniczno-zdrowotnych.
- Tworzenie prawidłowych zachowań związanych z właściwymi nawykami żywieniowymi.
- Właściwe organizowanie odpoczynku i czasu wolnego, bezpieczeństwo w szkole.
- Budowanie systemu wartości- zachowania sprzyjające lub zagrażające zdrowiu, dbanie o środowisko.
Priorytet I : Kształtowanie właściwych nawyków higieniczno-zdrowotnych
Zadanie |
Sposób realizacji |
Dowód realizacji |
Termin realizacji |
Koordynator |
Uwagi |
Bezpieczeństwo i higiena pracy ucznia Potrzeby rozwijającego się organizmu. Dbanie o prawidłową postawę ciała.
Higiena osobista. Piękny uśmiech-
Czystość, estetyka mojego otoczenia.
|
-prawidłowe ustawienia stolików na stołówce szkolnej oraz w klasach. -spotkanie młodzieży z pielęgniarką, -badania lekarskie -pogadanki z uczniami,
-pogadanki n.t." Higiena jamy ustnej -dbanie o porządek w klasach, szkole,
|
Zdjęcia, Wpisy do dziennika pedagoga szkolnego.
Współpraca z lekarzem,
Tematyka godzin wychowawczych, Plakaty,konkursy,
-konkurs na estetyczna pracownię,
|
Wrzesień
Wg harmonogramy
Cały rok
Cały rok
Okresowo
Wg ustaleń pielęgniarki, Maj
|
N-l świetlicy
Pedagog szkolny
J. Szponder,
Wychowawcy
J.Szponder
B.lipiec
|
|
Priorytet II : Tworzenie prawidłowych zachowań związanych z właściwymi
nawykami żywieniowymi.
Zadanie |
Sposób realizacji |
Dowód realizacji |
Termin realizacji |
Koordynator |
Uwagi |
Nowe trendy w odżywianiu się jako przeciwdziałanie zagrożeniom zdrowotnym.
Kultura i estetyka spożywania posiłków.
Właściwe menu w stołówce szkolnej.
Zdrowe produkty w sklepiku szkolnym. Świadomość uczniów w zakresie racjonalnego i zdrowego odżywiania. |
-przeprowadzenie szkoleniowej rady pedagogicznej na temat
-rozmowa na temat zasad kulturalnego spożywania posiłków, -współpraca z intendentką,
-współpraca z firmami produkującymi żywność oraz ich pozyskiwanie,
-zaopatrywanie sklepiku w zdrowe produkty ( soki, owoce, jogurty),
-przeprowadzenie konkursów, |
Referat szkoleniowy,
Prezentacja
Plakaty na stołówce szkolnej Kącik zdrowotny, Jadłospis Scenariusz przedstawienia
Urządzenie kącika z ulotkami, broszurami, artykułami,
opiniowanie tygodniowego jadłospisu produkty z firm,
produkty |
Listopad 2005
Listopad 2005 grudzień 2005
Grudzień 2005
Listopad 2005
Marzec Kwiecień 2006
Maj
Grudzień
Cały rok
Co tydzień
Październik 2005 Cały rok
Okresowo
Cały rok
Pod koniec realizacji programu
|
J.Szponder
M.Dziubak
M.Sprych J.Szponder
J.Szponder
J.Szponder
J.Szponder
Wychowawcy
J.Szponder
J.Janeczek
J.Janeczek
J.Szponder
|
|
Priorytet III : Właściwe organizowanie odpoczynku i czasu wolnego, bezpieczeństwo w szkole.
Zadanie |
Sposób realizacji |
Dowód realizacji |
Termin realizacji |
Koordynator |
Uwagi |
Bezpieczna praca w gospodarstwie rolnym
Bezpieczne poruszanie się po drogach.
Bezpieczeństwo w szkole i na boisku.
Jestem sprawny.
Kiermasz szkolny. |
-spotkanie rodziców z przedstawicielami KRUS
-spotkanie z policjantami,
-zapoznanie z regulaminem właściwego zachowania się w szkole, -prawa i obowiązki ucznia, -zapoznanie z planem ewakuacji szkoły i regulaminem ewakuacji, -zapoznanie uczniów z zasadami udzielania pierwszej pomocy, -korzystanie z wyposażeń apteczki, ,
-organizowanie zajęć pozalekcyjnych,
-wykonanie przedmiotów, dekoracji o różnej tematyce, |
-zapis w kronice
Ewaluacja programu, -protokoł z egzaminy,
-plany wychowawcze,
-plany ewakuacji na korytarzach szkolnych, - szkolenia PCK
regulamin apteczek
Plan szkolnego klubu DYNAMO,
Kiermasz wytworów prac dziecięcych, |
Kwiecień
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Październik
Październik
Cały okres
Cały rok
Wg harmonogramu
|
T.Grzyb
M. Dziubak
M. Dziubak
Wychowawcy
Wychowawcy
Opiekun PCK
B.Lipiec
W. Łukasiak
wychowawcy |
|
Priorytet IV : Budowanie systemu wartości- zachowania sprzyjające lub zagrażające
zdrowiu, dbanie o środowisko.
Zadanie |
Sposób realizacji |
Dowód realizacji |
Termin realizacji |
Koordynator |
Uwagi |
Szkodliwość środków audiowizualnych.
Wpływ używek na rozwój organizmu.
Problemy z odżywianiem "Anoreksja, bulimia, otyłość".
Agresja -źródło niepokoju. Turniej piłki nożnej o puchar Dyrektora szkoły
Organizowanie zawodów sportowych.
Wydanie gazetki szkolnej "Szkolny poradnik zdrowia" Dzień sportu w szkole.
Czystość, estetyka mojego otoczenia.
Udział w Alercie Ekologiczno-Zdrowotnym. Kultura zachowania.
Miejsca, które warto zobaczyć. Środowisko naturalne mój drugi dom. |
-pogadanki dla rodziców,
-realizacja autorskiego programu " Żyję zdrowo",
-artykuły "Szkolnym poradniku zdrowia",
-szkolenie dla rodziców i nauczycieli -mecze
mecze
współpraca z dziećmi w realizacji gazetki
-zabawy i gry sportowe
--dbanie o porządek w klasach, szkole
-wykonywanie zadań alertowych
-test-przyczyny dobrych i złych zachowań,
-wykonanie tras wycieczek
-pogadanki
|
Zapis w dzienniku lekcyjnym
Ewaluacja programu Gazetka Film, wpisy w dzienniku, komkursy
Gazetka szkolna
Zaświadczenia
Wpis w kronice, dyplomy
Wpis w kronice, dyplomy
Gazetka
Zapis w kronice, wpisy w dziennikach lekcyjnych
Konkurs na estetyczną pracownię
Kronika alertu
Wyniki testu
Plakaty, plany tras zwiedzania, Szkice -mapy wykonane przez uczniów
|
Początek roku szkolnego
Cały rok Grudzień
Cały rok
Grudzień
1 czerwca
wg harmonogramu
cały rok
Październik
Maj
Wg harmonogramu działań alertowych
Maj
Maj
maj |
M.Dziubak
Nauczyciele
n-l wychowania do zycia w rodzinie,
T. Grzyb,
Dyrektor PPP
n-l wych.fiz.
n-l wych.fiz.
T.Grzyb, B.Lipiec
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy
B.Bernaciak
Wychowacy
M.Sprycha
R.Miłosz |
|